New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jordy Sambeeck - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jordy Sambeeck - WaarBenJij.nu

New York

Blijf op de hoogte en volg Jordy

14 December 2012 | Verenigde Staten, New York

Beste lezers,

Deze keer een ietwat vertraagde publicatie van mijn verslag vergeleken met de vorige keren, maar hier is het dan toch. Heb het druk gehad de afgelopen anderhalve week en heb ook weer een trip gemaakt, dus vandaar dat het er nog niet van gekomen was.

Daar zal ik mee beginnen, mijn trip naar New York. Kort samengevat is New York groot en druk. Wat een stad. Ik ben dus vrijdagmiddag vanuit Minneapolis naar New York gevlogen, en toen ik daar aan kwam was het al donker en moest ik in het donker mijn weg gaan vinden van het vliegveld naar mijn hostel. Natuurlijk had ik dat van tevoren wel opgezocht, maar als je er dan eenmaal bent is het toch even opletten. De bus ging goed, en de metro ook, maar dat was wel een beetje lucky, aangezien ik niet 100% zeker wist of ik de metro de goede kant op had gepakt. Uiteindelijk in mijn hostel na lange tijd Freek (vriend uit Nijmegen) ontmoet, heel leuk om weer iemand bekend te zien in de VS. Het hostel lag niet in een heel mooie wijk, maar was zelf dikke prima. Redelijk dicht bij het metrostation en we hadden een fijn winkeltje (met hele goede NY bagels!) twee blokken verderop dat 24 u per dag en 7 dagen per week open was, ideaal! De mensen die daar werken slapen ook niet. Vrijdag maar meteen bij dat winkeltje een lekkere New Yorkse maaltijd gehaald en daarna zijn we naar een aantal kroegen in de buurt geweest en hebben we daar elkaar bij gepraat over onze reizen in de VS en een hele leuke avond gehad.

Onze planning voor zaterdag stond behoorlijk vol. We zijn begonnen met een metrotocht naar de Brooklyn Bridge en die zijn we daarna over gewandeld. Normaal gesproken, kun je dan heel mooi Manhattan, één van de vijf en de meest aansprekende boroughs, zien liggen. Maar omdat het zicht slecht was, ging dat helaas niet door. Daarna zijn we Starbucks in gegaan en toeristische dingen gedaan. Zoals naar Wall Street geweest. Dat was heel anders dan ik verwachtte, waar ik een grote straat verwachtte, lag de bekende beurs eigenlijk maar in een heel smal straatje. Maar het gebouw waar zo’n beetje de wereldeconomie wordt bepaald dus ook eens gezien. Verder zijn we ook langs de plek gelopen waar de Twin Towers gestaan hebben, helaas zijn we niet naar de memorial geweest, want dat zou te lang geduurd hebben. Omdat het vrijheidsbeeld vanaf Manhattan moeilijk te zien was door het slechte zicht, hebben we daarna de Staten Island (een andere borough) Ferry genomen, want die gaat er heel kort langs. Aan de overkant konden we niet van het uitzicht genieten, dus zijn we maar weer meteen met de volgende Ferry terug gegaan naar Manhattan. Verder hebben we die dag lekker rond gelopen door Battery Park, verschillende wijken waaronder Soho, Greenwich Village en Meatpacking district. En tijdens het lopen door zo’n stad als New York is elke straat weer nieuw, leuk en echt een hele leuke ervaring. Er is overal wel iets te doen, elk moment van de dag, elke plek, elke dag, altijd. En als je dan denkt dat je ver gelopen bent, en je kijkt op de kaart, ben je net een klein stukje verder in werkelijkheid. ’s Avonds hebben we lekker meatloaf gegeten en daarna zijn we nog naar Times Square gegaan. Daar in de buurt was ook een van de grootste Macy’s warenhuizen van de VS, die helemaal in kerstsferen gestoken was, dat was eigenlijk bijna een circus. En Times Square is ook bizar, leek wel alsof de hele stad uitgelopen was om daar te zijn, zo druk is het daar. Van veraf kun je al het licht vanaf Times Square tussen de gebouwen door zien, daar is het altijd ‘zonnig’ dus. Daar in de buurt was ook Rockefeller Center, waar ze een hele grote kerstboom hebben staan en waar je ook naar boven kunt voor uitzicht over New York. Gelukkig waren ze aardig bij de kassa en adviseerden ze me om geen $25 af te tikken, omdat het zicht slecht was, helaas. Daarna zijn we weer terug gegaan naar Meatpacking District, waar we ’s middags ook al geweest waren. Hebben we de eerste de beste bar opgezocht en zijn we daar de rest van de avond gebleven, omdat het zo goed beviel. Leuke avond!

De volgende dag was het zicht iets beter gelukkig, dus daar wilde ik dan ook gebruik van maken. We zijn de dag echter begonnen met een wandeling naar Chinatown en Little Italy. Verder zijn we nog bij een kerstmarkt op Union Square geweest. En daarna met de metro richting het Empire State Building. Toen we op Times Square uit de metro stapten, wisten we niet precies welke kant we op moesten, dus maar even gevraagd. Gelukkig troffen we net iemand die mensen aan het overtuigen was dat yoga leuk is en dat je moet doneren aan zijn yoga gym. Na een lange uitleg over de yoga wilde hij ook wel vertellen waar het ESB was, maar niet voor niets natuurlijk. Uiteindelijk bleken we $2 uitgegeven te hebben terwijl het gebouw een blok verderop op de hoek stond, dus goede deal voor die man. Daarna naar boven geweest in het ESB, naar de 86e verdieping, 1050 ft (= 320 m) boven de grond. Dat was echt een geweldig uitzicht, in het zuiden zie je het Wall Street district, met de nieuwe toren (nog steeds in aanbouw) in plaats van het WTC al ver boven de rest uitsteken. En in het noorden zie je heel veel andere hoge gebouwen met daarachter het mega grote Central Park. Heel gaaf om vanaf die hoogte de stad te zien, dan zie je echt hoe mega groot het daar is. Daarna zijn we via Fifth Avenue, dat een grote winkelstraat is, naar Central Park gelopen. Alleen een wandeling over Fifth Avenue zelf is al een hele belevenis, zeker nu er heel veel kerstversiering te vinden was overal. En daarna Central Park is ook overweldigend groot. Terwijl we dachten dat we al ver gelopen hadden, waren we pas op de helft van het park. Maar aangezien we er al genoeg van gezien hadden en het al donker was, daarna weer de metro gepakt naar ons hostel.

En op aanraden van iemand die we de nacht daarvoor in de metro hadden ontmoet, zijn we naar een Pianobar in Brooklyn gegaan om te eten. Was een zeer goede tip! Echt een heel leuk restaurantje, heel klein, waar iemand live piano aan het spelen was. Heerlijk om daar een lekker eendenborstje met een flesje wijn er bij te eten. Daarna zijn we nog in een bar in de buurt American Football gaan kijken onder het genot van een biertje en hebben we het niet te laat gemaakt. De volgende ochtend moest ik helaas alweer naar huis.

Eenmaal in Minneapolis, stond me een mooie witte verrassing te wachten. Want die zondag daarvoor was er zo’n 25 cm sneeuw gevallen in Minneapolis. Gelukkig was ik toen nog in New York, want je kon bijna niets blijkbaar. Maar nu het er allemaal lag, vond ik het mooi om te zien. Echt een hele dikke laag. Nu vandaag zijn eigenlijk alle wegen en fietspaden weer echt goed begaanbaar, maar de voorgaande dagen waren er telkens nog wel stukken die schoongemaakt moesten worden.

Ik zie dat ik alweer veel getypt hebt, om jullie oogspieren niet te veel te belasten, zal ik er nu mee ophouden. Ik heb verder denk ik ook niet heel veel interessante updates meer over Minneapolis. Mijn projecten lopen nog allemaal, morgen nog een dag op de OK en dan het laatste weekend met mijn huisgenoten hier. Volgende week in de laatste week nog proberen zo ver mogelijk te komen met mijn projecten.

Nu komt het echt dichtbij als ik zeg: tot snel!

  • 14 December 2012 - 06:10

    Frits:

    Mooie tijden jook!

  • 14 December 2012 - 09:40

    Fam De Keijzer:

    Hallo Jordy,

    Wat vliegt de tijd.
    Zo ga je naar de States en zo ben je weer bijna terug.
    NY lijkt me ook wel gaaf (staat nog op het to do lijstje)
    Maar wij werken hier nog.
    Geniet er nog lekker van en succes met de terugreis.
    Ik hoop dat alle presentjes mee kunnen.

    Gr. Richard, May en Robert


    Ps gisteren nog lekker gekletst met je moeder

  • 14 December 2012 - 10:50

    Bea:

    Ja Jordy dat zal miss nog moeilijk worden om alle kadootjes in je koffer te krijgen. Maar met een beetje ruimtelijk inzicht moet dat wel goed komen!

  • 14 December 2012 - 18:40

    Diny:

    Hallo Jordy,

    weer een mooi verhaal.
    Geniet er nog van maak, er nog een mooie week van!

    Gr Diny.

  • 20 December 2012 - 19:22

    Rian:

    Ha Jordy,

    Weer een mooi verhaal, veel gezien, mooie foto`s wel jammer dat het zo mistig was.
    Nu begint het echt te korten, maar wel leuke vooruitzichten voor thuis, gezellig Kerstfeest vieren!!
    Ik wil je dan ook fijne dagen toe wensen en een gezond 2013!
    Bedankt voor al je mooie verhalen, ik zal ze missen.

    Tot binnenkort in Eersel
    Groetjes,
    Rian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Ik studeer sinds 2009 Geneeskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Actief sinds 23 Sept. 2012
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 8661

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 24 December 2012

Minneapolis

Landen bezocht: