Surgery and shooting range - Reisverslag uit Minneapolis, Verenigde Staten van Jordy Sambeeck - WaarBenJij.nu Surgery and shooting range - Reisverslag uit Minneapolis, Verenigde Staten van Jordy Sambeeck - WaarBenJij.nu

Surgery and shooting range

Blijf op de hoogte en volg Jordy

03 December 2012 | Verenigde Staten, Minneapolis

Gewaardeerde lezers!

En toen was het alweer de volgende zondag. Deze week weer druk bezig geweest met van alles en nog wat. En daar ga ik jullie nu van op de hoogte brengen, leuk dat er veel mensen mijn verslagen lezen en reacties plaatsen, bedankt!

Zoals alle weken tot nu toe, begon ook deze weer met een maandag, dus laat ik daar dan ook maar gewoon beginnen met vertellen. Ik heb maandag een hele gave operatie bijgewoond, uitgevoerd door een chirurg die ik op een congres aan het begin van mijn verblijf hier had ontmoet. Hij is orthopedisch chirurg, gespecialiseerd in wervelkolomchirurgie bij kinderen. En voor maandagochtend stond een door robotnavigatie geleide scolioseoperatie op het programma. Even een korte toelichting, een scoliose is een bocht in de wervelkolom die er niet hoort te zijn. Als je van achter naar de wervelkolom zou kijken, is deze dus niet recht, maar zit er een kromming in en dat kan klachten geven. En om dat in dit geval te corrigeren, waren er een stuk of twintig schroeven en twee lange staven nodig. Die werden geplaatst met behulp van robotnavigatie, echt een geweldig stukje techniek om te zien. Er wordt een staaf met vier markeerpunten geplaatst om de positie daarvan te bepalen, vervolgens wordt er tijdens de operatie een CT-scan gemaakt die gekoppeld wordt aan die vier punten. Vervolgens zet je op de schroevendraaiers ook zo’n staaf met vier punten die de robot kan herkennen, waardoor hij precies weet waar je zit met je schroeven. Ik weet niet of jullie je er nu iets bij voor kunnen stellen, maar het is heel gaaf in ieder geval!

Dinsdag en woensdag heb ik verder niet veel bijzondere dingen gedaan, vooral aan mijn projecten gewerkt, waarmee ik dan ook mooi een beetje opgeschoten ben. Ik heb alleen niet de verwachting dat ik hier ter plekke al iets af kan ronden, maar we zullen zien. Verder deze week ook weer flink aan het werk geweest in de gym hier, dat is ook wel nodig met al het Amerikaanse eten hier. Dat is namelijk erg rijk aan vitamine F. Ik kende die vitamine nog niet, maar mijn huisgenoot heeft er over verteld en je vindt het vooral in gefrituurde producten, hamburgers, room en dergelijke. En omdat vitamine F zo belangrijk is, gaat je lichaam het massaal opslaan als je het in grote hoeveelheden binnen krijgt. Het enige nadeel is de bijwerking, namelijk dat je huid zich gaat verdikken, en om dat enigszins te beperken moet je aan lichaamsbeweging doen.
Donderdag ben ik weer in de OK mee gaan kijken, dit keer gewoon bij dr. Arendt. Ik was er van 10 tot 4 en ik heb maar één patiënt gezien die op de planning stond voor een totale knie operatie. Interessante casus, maar verliep niet helemaal zoals gepland. Verder had ik ’s avonds het eerste deel van de Geriatric Fracture Conference. Was in het Saint Paul Hotel in, je raadt het al, Saint Paul. Ik moest er die dag met de fiets heen, en ondanks dat Minneapolis en Saint Paul tegen elkaar aan liggen, was het toch een goede 13 km fietsen. Gelukkig lagen er op de route enkele mooie uitzichtpunten en andere leuke dingen om te zien, dus dat maakt het dan niet zo erg. Het centrum van Saint Paul was ook al aangekleed in kerst sferen, was sfeervol. Die conferentie ging de volgende dag verder, maar gelukkig kon ik toen met iemand mee met de auto, dat maakte het wat handiger. De conferentie ging over behandeling van botbreuken bij ouderen, en als ik het zo goed begrijp, is daar in de toekomst als arts veel werk in te vinden. Daarna weer even een workout gedaan en vervolgens gaan eten bij Annie’s Parlour, wat erg goed bevallen was. Ze hadden daar malted milk, dat is een melkachtig product dat tussen melk en ijs in zit, in de gekste smaken en dat was erg lekker. Nadat we daar van bekomen waren, hebben we hier nog wat gedronken en zijn daarna naar onze stamkroeg gegaan.

Vervolgens zaterdag maar even beetje uitgeslapen, want doordeweeks was het iedere dag vroeg op en daarna lekker ergens een ontbijtje gehaald. En daarna gingen we met zijn vieren naar Bill’s shooting range! Enkele van mijn huisgenoten wilden altijd al een keer naar een schietbaan, en dat sprak mij ook wel aan, dus we hadden besloten dat we dat dan ook maar eens moesten gaan doen als ik er nog ben. En het was ook echt gaaf! We schoten met pistolen van Glock, en ik moet zeggen dat ik niet onverdienstelijk schoot, haha. Mijn target hangt hier nu op mijn kamer ter versiering, maar er is niet veel meer van over na al die rake schoten. Wel bizar eigenlijk hoe makkelijk je naar een schietbaan kunt gaan, een pistool met zo veel kogels als je wilt kunt krijgen en daar kunt gaan schieten. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Amerikaanse gek daar misbruik van maakt, gelukkig kon ik mijn Amerikaanse huisgenoten in de hand houden. Maar dat was dus echt gaaf om een keer gedaan te hebben. Ik wilde zaterdagavond ook nog even naar de Holidazzle gaan kijken. Dat is een lichtjesstoet door de winkelstraat in het centrum van Minneapolis die tussen Thanksgiving en nieuwjaar elke dag plaatsvindt. En nou leek de zaterdag me wel een geschikte avond, het was niet te koud, en ik had toch de tijd. Blijkbaar waren er meer mensen die er zo over dachten, het was namelijk bizar druk. De mensen stonden rijen dik aan de kant… Dus uiteindelijk was de zaterdag toch niet zo geschikt en heb ik er niet zo veel van gezien. Daarna lekker rustig de zaterdagavond doorgebracht, met uiteindelijk ook weer wat drank en een gezellige avond die ook weer eindigde in Blarneys (de bar).

Vandaag was de American Football wedstrijd tussen de Vikings en de Packers, dat is Minnesota tegen Wisconsin (buurstaten). En veel van mijn huisgenoten komen uit Wisconsin, dus dit was een belangrijke wedstrijd voor hen. Die hebben we samen gekeken, helaas voor mij als Minnesota fan, hebben de Packers gewonnen. Maar mijn huisgenoten waren behoorlijk fanatieke supporters, dus die waren er blij mee.
Verder ben ik vandaag even naar kappertje geweest hier! Was weer eens hard nodig, en hier voegen ze aan een knipbeurt ook even een hoofd- en nek-/rugmassage toe, niks mis mee! En vanavond nog met een huisgenoot naar een soort yoga workout geweest. Het heet in ieder geval yoga, maar het was niet wat ik me typisch bij yoga zou voorstellen. Ik denk niet dat ik ooit zo gezweet heb, kwam onder andere door de hoge temperatuur, maar het was dus een goede workout!

Komende week weer aan mijn projecten gaan werken en vrijdag vertrek ik voor een aantal dagen naar New York! Als ik daarvan terug ben, zal ik weer van me laten horen. Ik heb er heel veel zin in!

Groetjes!

• 03 December 2012 - 07:19

Fam De Keijzer:

Goedemorgen Jordy,

Ik zit hier aan mijn ontbijtje (een boterham en kopje thee) je verslag te lezen.
    Mijn ontbijt is net iets anders dan al jouw etentjes, maar goed dat je veel sport. Maar 13 km fietsen was moeilijk voor jou????????
    En van wie heb je dat shooting-board geleend??????
    En misschien moet je niet zoveel feesten en NY overslaan dan krijg je je project wel af (grapje)

Wij hebben zaterdag ook geniten vd topper ajax psv 3-1!!!!!!!! Was een makkie.

Wij gaan de sinterklaas week in dus ook gezellig.

Geniet nog van je laatste weekjes in de States

Groetjes Richard, May en Robert

• 03 December 2012 - 09:57

Bea:

Leuk verslag weer!
    Time flies,Enjoy before you're driving home for Christmas!

• 03 December 2012 - 18:14

Adèle Van Beers:

Hallo Jordy, leuk om al je verslagen te lezen. Zo blijven we goed op de hoogte hoe het je in het verre Amerika vergaat. Zo te lezen heb je genoeg te doen daar en zal de tijd voorbij vliegen. Nog even genieten en dan
    begint "thuis" misschien weer te kriebelen. Nog een fijne tijd daar en geniet er nog van!

Groetjes,
    Adèle en de rest

• 09 December 2012 - 18:31

Rian:

Ha Jordy,
    Weer allemaal leuke dingen ondernomen las ik, koel die scoliose operatie!!
    En een beetje voor 007 spelen :) toe maar ha, ha.

Ik moest trouwens van Harrie zeggen dat PSV met 3-0 gewonnen heeft ze staan nu bovenaan!!!
    Geniet ze nog in New York, heel veel groetjes van ons vanuit een koud en regenachtig Eersel